Patent żeglarski to najprościej mówiąc „prawo jazdy” na jachty. Tutaj jednak porównanie można zakończyć, bo mimo, iż patent to państwowy dokument dający uprawnienia do prowadzenia takich jachtów żaglowych czy też motorowych, to zdobyć go jest o wiele łatwiej i przede wszystkim o wiele przyjemniej.
W Polsce mamy dwa podstawowe związki sportowe nadające uprawnienia państwowe. Jest to PZŻ – Polski Związek Żeglarski wydający patenty na łodzie żaglowe oraz PZMiNW – Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego – odpowiednio – na łodzie motorowe.
Patent żeglarski zatem wydaje PZŻ. Tak jak z prawem jazdy jednak i tutaj mamy kilka kategorii, a w zasadzie stopni:
ŻEGLARZ JACHTOWY
Pierwszy i podstawowy stopień na żeglarskiej drodze. Można go zdawać od 14 roku życia i pójść na kurs przygotowujący do tego stopnia bez żadnej wiedzy i wcześniej posiadanych umiejętności. Jest to najważniejszy stopień w karierze żeglarza, gdyż to na tym etapie powstają prawidłowe odruchy i poprawne postawy, które później nie utrwalone mogą prowadzić do błędów przy bardziej złożonych manewrach czy zadaniach nawigacyjnych. To na tym kursie poznajemy zagrożenia i kształtujemy zachowania związane z bezpieczeństwem na wodzie i poznajemy główne zasady pozwalające przyjemnie i bezpiecznie żeglować. Mimo skromnych wymagań daje on nam olbrzymie uprawnienia:
- prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) po wodach śródlądowych,
- prowadzenie jachtów żaglowych (które mogą być wyposażone w pomocniczy napęd mechaniczny) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej.
Najskromniejszy, ale najważniejszy stopień żeglarski. Zwróć uwagę, że z takim patentem żeglować możesz samodzielnie przez całe Mazury, całą Wisłę, Kaszuby czy wszystkie Zalewy w Polsce. Na kursie więc poznasz nie tylko budowę jachtów i teorię żeglowania bo i locję – oznakowanie szlaków żeglugowych, zasady zachowania w śluzie, Meteorologię, Ratownictwo… duuuużo wiedzy, ale przyjemnej, bo najczęściej połączonej z praktyką.
JACHTOWY STERNIK MORSKI
Drugi stopień na żeglarskiej drodze. Choć nie ma obowiązku posiadania wcześniej jakichkolwiek uprawnień, a więc można podejść do egzaminu na ten stopień bez posiadanego stopnia Żeglarza Jachtowego, to należy spełnić 2 inne wymagania:
1) Ukończyć 18 lat
2) Udokumentować staż w rejsach morskich w wysokości 200 godzin żeglugi w dwóch osobnych rejsach.
Oznacza to w skrócie, że jeżeli mamy doświadczenie w rejsach morskich i możemy je udokumentować, to możemy zostać Jachtowym Sternikiem Morskim pomijając stopień Żeglarza Jachtowego.
Osobiście jednak bardzo gorąco polecam odbyć kurs żeglarza jachtowego. Elementarne wiadomości i podstawowa wiedza jest niezastąpiona, często ratuje z opresji i pozwala skupić się na ważniejszych zadaniach i celach, pod warunkiem oczywiście wykształcenia wcześniej prawidłowych odruchów – czyli przejścia dobrego kursu żeglarskiego. Samodzielne żeglowanie po morzach i oceanach, do jakiego uprawnia nas Jachtowy Sternik Morski to już nie czas na naukę na własnych błędach. Gdzie i jaki jacht prowadzić może Jachtowy Sternik Morski?
Wszędzie i każdy do 18m długości.
KAPITAN JACHTOWY
Jak wyżej, ale do 24 metrów długości.
Kapitan Jachtowy to już pierwsza liga, tutaj nie da się pominąć poprzedniego stopnia. Trzeba udokumentować kilka rejsów, z czego 400 godzin prowadzenia rejsów samodzielnie po wodach morskich. Trzeba umieć żeglować na żaglowcach powyżej 24 m i po wodach pływowych. Łącznie trzeba udokumentować 1200 godzin żeglugi.
Po tylu rejsach i latach żeglowania… z przyjemnością wraca się do pierwszych kroków w żeglarstwie, bo często okazać się może, że zapatrzeni w morskie przygody i nawigacyjne zagadnienia zapomnieliśmy jak zawiązać podstawowy węzełek … no dobra, zdarza się to niezmiernie rzadko, ale w każdym razie wielu ze starych wilków morskich powraca do podstaw by szkolić, nauczać i rozwijać siebie, poprzez właśnie edukowanie innych w tej pięknej dziedzinie. No, ale stopnie instruktorskie to już zupełnie inna historia.
JAK ZDOBYĆ PATENT ŻEGLARSKI?
1) Aby zdobyć patent żeglarski najlepiej udać się na kurs, choć do egzaminu można podchodzić bez przejścia takowego. Jest to jednak najlepsza metoda na poznanie żeglarstwa. Nawet jeżeli wcześniej żeglowałeś już, to warto udać się na kurs żeglarski. Przychodzi do nas wielu właścicieli jachtów, starych żeglarzy, rybaków i marynarzy, których zawsze zaskoczy jak dużo wiedzy zyskują na kursach i jak wiele muszą się jeszcze nauczyć.
2) Upewnij się, że na kursie na który chcesz się zapisać szkolą instruktorzy żeglarstwa, a nie tylko żeglarze lub sternicy. Często nawet stopień Kapitana Jachtowego nie oznacza, że osoba szkoląca posiada wiedzę i umiejętności do nauczania żeglarstwa.
3) Mimo słońca, wiatru i fali na kursie uważaj na to co mówi instruktor. Wypracuj prawidłowe odruchy i pytaj o wszystko co nie jest jasne.
4) Przejdź egzamin żeglarski na koniec kursu. Egzamin składa się z części teoretycznej oraz praktycznej.
Część teoretyczna to 75 pytań, 90 minut na rozwiązanie testu ABC jednokrotnego wyboru. Aby go zaliczyć musisz udzielić co najmniej 65 prawidłowych odpowiedzi.
Część praktyczna to wykonanie w sposób bezpieczny i skuteczny manewrów zadanych przez egzaminatora. Na pewno będzie to „zwrot przez sztag” i „zwrot przez rufę” oraz „Alarm! człowiek za burtą!”, może będzie to również podejście do boi lub do kei na żaglach lub na silniku. Spokojnie – po dobrym kursie na pewno sobie poradzisz.
5) Po egzaminie otrzymasz zaświadczenie o zdaniu egzaminu, które wymieniasz na patent żeglarski w siedzibie PZŻ.
W WIND HUNTER organizujemy dużo różnych kursów dla osób chcących postawić pierwsze kroki w tej dziedzinie.
Oferta przeznaczona jest dla każdego:
Dla osób pracujących – kursy weekendowe i wieczorowe
Dla studentów i uczniów – weekendowe i wrześniowe tygodniowe
Dla osób już żeglujących – intensywne
Dla każdego – dopasowane